موبایل روی خط

خبرهای روز بازار موبایل در ایران، اطلاعات در مورد گوشی های جدید موبایل و مطالب دیگر مربوط به تلفن های همراه را در اینجا بیابید!

موبایل روی خط

خبرهای روز بازار موبایل در ایران، اطلاعات در مورد گوشی های جدید موبایل و مطالب دیگر مربوط به تلفن های همراه را در اینجا بیابید!

گران شدن گوشی ها کاذب است!

این اولین مطلبی است که در این وبلاگ می نویسم. اول می خواستم با معرفی چند گوش داغ شروع کنم، اما بعد دیدم که این خبر مهم تر است. آن قدر مهم که از ساختن یک قالب برای این وبلاگ نیز مهم تر است!!

من دو ماه است که به دنبال یکی از گوشی های نوکیا هستم. مدتی پشت در کارخانه نوکیا بست نشستم تا این گوشی از آنجا برون بیاید و از حالت کامینگ سون خارج شود. مدتی هم به انتظار ماندم تا به قول دوستانم خریت نکنم و گوش را با آن قیمت سرسام آور که در ابتدا آمده بود، نگیرم.

چند روز یش یکی از دوستانم به من خبر داد که آقا گمرک گوشی ۶۰ درصد گران شده و این گرانی در قیمت گوشی متبلور خواهد شد. من باور نکردم. اما این خبر را دوباره و دوباره و از افراد مختلف شنیدم. یک شب برادرم به من خبر داد که تلویزیون نیز در این مورد با مردم مصاحبه کرده و نارضایتی های آنها را به آنتن سپرده است. اما من باز هم مثل آدم هایی که پس از از دست دادن عزیز، هنوز باور نمی کنند، به خود گفتم که این طرحی است که هنوز تصویب نشده است و امکان ندارد  که گوشی گران شود. اما تیر خلاص را به اعصاب من، دوست نزدیکم زد که بدون هیچ مقدمه ای به من داغ دیده گفت: امروز جمهوری بودم و فروشنده ای می گفت که قیمت همه گوشی ها ۴۰ درصد بالا رفته. بلا فاصله به خانه رفتم تا خودم سر از این مشکل در بیاورم. اما با مطالعه بیشتر فهمیدم که تئوری مصرف چه قدر جالب است!

تا اینجا خاطره بود، حال زبان خبری را انتخاب می کنم:

چند روز پیش طرحی ارائه شد مبنی بر افزایش ۵۶ درصدی تعرفه واردات لوازم الکترونیکی. این طرح بر مبنای امور خیر بنا شده بود و هدف اصلی آن ظاهراً حمایت از صنایع داخلی بود. باز هم می گویم این طرح هنوز به تصویبل نرسیده است. تا آخر این مقاله را بخوانید به پاسخ همه سوال هایتان می رسید. اما چند نکته در این طرح نادیده گرفته شده بود. من این موارد را به صورت سوال مطرح می کنم:

  1. کدام شرکت داخلی به تولید رایانه های جیبی با صفحه لمسی مشغول است؟
  2. کدام شرکت داخلی تنوع مدل دارد و مطابق سلایق مختلف طراحی می کند و مهم تر از این...
  3. کدام شرکت داخلی اصولاً وقتی را صرف طراحی مدل می کند؟
  4. این طرح به نفع کیست؟ به نفع فروشندگان، خریداران، صنایع داخلی، قاچاقچیان یا اصولاً هیچ کس؟
  5. آیا تنها شرکت داخلی سازنده گوشی - که خودتان می دانید - کم وقت داشته که خودی نشان دهد؟ آیا آزموده را آزمودن شایسته است؟

من علاقه دارم به سوال چهارم جواب دهم. این طرح در کوتاه مدت به نفع فروشندگان است. زیرا گوشی های خرید قبلی خود را با تعرفه جدید می فروشند. اما در بلند مدت وضع آنها فرقی نمی کند. به نفع خریداران که عمراً! صنایع داخلی هم اگر توان رقابت داشتند، نیاز به خریدن داور نبود! به عقیده من آنها هم نمی توانند کاری از پیش ببرند، چه با بستن راه واردات و چه با سرمایه گذاری های وسیع. زیرا عنصر سلیقه مانند عدد بینهایت برای آنها تعریف نشده است. سلیقه را نه می شود خرید و نه می شود فروخت. اما در این میان بازار قاچاق گوشی رو به توسعه می رود و این صنعت به رشد خوبی می رسد. چرا که با زیاد شدن تعرفه گمرک، به صرفه است که گوشی ها به نحوی از گمرک فرار کنند. وقتی با کمی زحمت می توان به جنس مشابهی با قیمتی بسیار پایین تر رسید،‌ دیگر کدام انسان عاقلی به سراغ جنس های وارد شده از طریق قانونی می رود؟!

با این اوصاف گزینه آخر نیز خود به خود غلط است.

پس این طرح اصولاً پر از اشتباه است و به هدف اصلی خود نخواهد رسید. حال به این موضوع می پردازیم که چرا اصلاً گوشی گران شد! مگر این طرح به تصویب رسیده است!؟

جواب بسیار ساده است. نمی دانم تا چه حد با علم اقتصاد آشنایی دارید. به هر حال ساده می گویم. از لحظه ای که خبر این طرح به گوش مردم رسید، دیوانه شدند!! همه به سمت مو بایل فروشی ها سرازیر شدند و از ترس این که فرصت را از دست ندهند، مثل آب نبات و شکلات به خرید موبایل مشغول شدند. اما ذخیره موبایل بازار محدود است! اگر قیمت بالا نرود خیلی سریع تمام می شود! بنابراین بنابر یک اصل اقتصادی که می گوید: تقاضا با قیمت رابطه مستقیم دارد، به ناچار قیمت گوشی ها بالا رفت و اگر بیشتر دقت کنید، فقط قیمت گوشی های روی بورس بالا رفت که این حرف مرا تایید می کند. مثلاً Nokia N91 هیچ تغییری نکرد. چرا که آن چنان طرفدار ندارد. اما Nokia 7610 که بسیار پر طرفدار است، از ۲۰۰ و خورده ای به حدود ۳۰۰ رسید! یعنی در یک کلمه مردم از ترس مردن خود کشی کردند! یعنی به صورتی کاملاً توهمی، خودشان قیمت گوشی را بالا بردند!

اما این وسط افراد دیگری سود بردند و آنها، همان فروشندگان بودند که با مشاهده هیجان مردم، از فرصت استفاده کردند و به گرانی کاذب گوشی دامن زدند. همین چند روز پیش که از فروشنده خانوادگیمان قیمت گوشی مورد علاقه ام را پرسیدم و بعد گفتم هنوز گران است، فوراْ مانند دانش آموزی که درس را از حفظ بگوید گفت: اگه می خوای بگیری همین الان بگیر که بعداْ دیره!! من هم گفتم: نه عزیز صبر می کنم ارزون شه!! و از مغازه بیرون آمدم.

از کسانی که امروز این مقاله را می خوانند و قصد مراجعه به مغازه و خرید گوشی را دارند، خواهش می کنم دست نگه دارید و بیش از این بازار گوشی را مریض نکنید! هیچ اتفاقی نمی افتد. نه گول این افزایش قیمت را بخورید و نه گوش فروشندگان مکار را! حداقل ۶ ماه طول می کشد که یک طرح نهایی شود و یک ماه دیگر نیز برای تصویب آن وقت لازم است (تازه اگر تصویب شود!). پس به هیجانات خود مسلط باشید و نظر هم یادتون نره !!


متن کامل خبر: http://shop.gooshishop.com/dis_new-f.asp?newsId=1294&pageback=news_f.asp
نظرات 1 + ارسال نظر
امیرحسین یکشنبه 7 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 10:41 http://cariran.blogsky.com

خدا رو شکر .. خدا کنه همیشه توهم باشه..موفق باشی..!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد