موبایل روی خط

خبرهای روز بازار موبایل در ایران، اطلاعات در مورد گوشی های جدید موبایل و مطالب دیگر مربوط به تلفن های همراه را در اینجا بیابید!

موبایل روی خط

خبرهای روز بازار موبایل در ایران، اطلاعات در مورد گوشی های جدید موبایل و مطالب دیگر مربوط به تلفن های همراه را در اینجا بیابید!

چرا عاقل کند کاری که ...

باز هم خبر و باز هم در مورد گران شدن گوشی های تلفن همراه! این روز ها هم فروشنگان و هم مشتریان گوشی های موبایل گیج و حیران مانده اند. یک روز خبر می رسد که طرحی مبنی بر افزایش 56 درصدی تعرفه گمرکی برای گوشی های تلفن همراه ارائه شده است. روز بعد قبل از تصویب این طرح قیمت گوشی بالا می رود. فردای آن روز می گویند که طرح به تصویب رسیده است و پس فردا خبر می رسد که مسئولین قصد تجدید نظر دارند. همه منتظرند ببینند که بالاخره چه بلایی به سر بازار بحران زده گوشی می آید. سوالی که برای من مطرح شده است این است که مسئولین دارند به نفع چه کسی تصمیم می گیرند؟!

الهام، سخنگوی دولت، در باره این طرح سخنان جالبی گفته که شنیدنی است. ایشان این طرح را به نفع صنایع داخلی ارزیابی کرده و فرموده (!) که گوشی های تلفن یک کالای ضروری و مورد نیاز مردم نیستند و تنها کالاهایی مثل نان و گوشت هستند که مردم به آنها نیاز دارند. بنابراین گمرک بستن به کالاهای دیگر اشکالی ندارد و خوب هم هست! اما باید به ایشان متذکر شد که اینجا افغانستان نیست که تنها مشکل مردم آن غذا باشد! اینجا کشوری است رو به پیشرفت که جوانان آن به تکنولوژی هسته ای دست یافته اند! چنین کشوری به تکنولوژی هم نیاز اساسی دارد، به همان اندازه که به خوراک و پوشاک و مسکن نیاز دارد.

تولیدات داخلی؟ هر نوجوان ۱۵ ساله ای می داند که تولیدات داخلی کیفیت ندارد و یا به عبارت رسمی تر کیفیت آنها قابل مقایسه با نمونه های خارجی نیست. هر جوان ۲۰ ساله ای هم می داند که تولید داخلی اصلاْ وجود ندارد. تنها تولید کننده انحصاری گوشی در ایران صا ایران است و همه می دانیم که هم اکنون گوشی های با اسم صا ایران، همه ساژم هستند!

صنایع داخلی؟ به نظر شما یک صنعت در یک بازار رقابتی بیشتر پیشرفت می کند یا در یک بازار انحصاری؟ اگر شما تنها تولید کننده ماشین حساب باشید، ماشین حساب شما چه رادیکال بگیرد چه نگیرد به فروش می رسد. چون ماشین حساب دیگری وجود ندارد که از ماشین حساب تولیدی شما بهتر باشد. اما اگر رقیبی پیدا کنید که ماشین حسابش رادیکال هم می گیرد، مجبورید شما هم این قابلیت را به ماشین حساب های خود اضافه کنید. چون در غیر این صورت بازار را از دست می دهید. در مورد گوشی هم قصه همین است. هر چه رقیب سرسخت تر باشد، تولید داخلی ژیشرفت بیشتری خواهد کرد. اما با سخت کردن راه ورود رفیب، وضع اگر بدتر نشود، بهتر نمی شود. شما با اجرای این طرح به جای حل مسئله کیفیت، صورت مسئله را پاک می کنید.

حمایت از صنایع داخلی؟ شما از چه کسی دفاع می کنید؟ دیروز مدیر عامل صا ایران اعلام کرد که صا ایران گوشی های تلفن همراه را از سبد تولید خود خارج کرده و فعلاْ قصد تولید این محصول را ندارد. آقای مجلس! آقای دولت!‌ آیا بهتر نبود قبل از این که این طرح را تصویب کنید بر رسی می کردید که آیا صنایع داخلی حمایت می خواهند یا نه؟ این مشتریان بدبخت چه کار کنند که نه تولید داخلی پاسخ آنها را خواهد داد و نه تولید خارجی؟ البته مدیر عامل صا ایران گفت که در صورتی که تولید، صرفه اقتصادی داشته باشد احتمال تجدید نظر در این امر می رود ولی نمی شود روی این موضوع حساب کرد.

حال، بگذارید چند مورد از اعتراضات را در مورد این طرح برای شما بنویسم:

  • رمضانعلی صادق‌زاده، رییس کمیسیون مخابرات مجلس ضمن اعلام مخالفت خود با این طرح گفت: چنانچه چنین تعرفه‌ای تصویب و اعمال شود، مسوولین ذیربط را برای پاسخ دادن به حرکت غیرکارشناسانه‌ای که ضرر اصلی آن متوجه مردم می‌شود به مجلس فرا می‌خوانیم تا پاسخگوی این امر باشند.
  • رئیس انجمن صنفی فروشنگان سیم کارت گوشی و لوازم جانبی این طرح را کارشناسی نشده خواند و آن را به ضرر مشتریان و عامل افزایش قاچاق کوشی های تلفن همراه خواند. همچنین کار فروشندگانی را که در طی این چند روز با گران کردن گوشی از آب گل آلود ماهی گرفته اند، غیر قانونی خواند.
  • محمد حسین صدری مدیر عامل خدمات طلایی نوکیا (نیا) هم در گزارشی با ایلنا گفت که این طرح مشتریان را بر آن می دارد که به کالاهای قاچاق بدون گارانتی و بدون خدمات رو بیاورند.
  • و اما ما مشتریان! ما با تولید داخلی مشکلی نداریم. اما به شرط آن که از کیفیت خوبی برخوردار باشد. من شخصاْ گوشی ساژم را به سامسونگ ترجیح می دهم. اما تولیدات نوکیا و سونی اریکسون را نمی توان از زندگی مردمی که به آنها عادت کرده اند حذف کرد. چه طور می خواهید بازاری را که به قبضه این شرکت ها در آمده است، به یکباره از آنها بگیرید.

این بحث را در همین جا تمام می کنم و مانند تمام مشتریان گوشی موبایل منتظر می نشینم تا ببینم چه اتفاقی می افتد. گوشی خریدن در این وضعیت را به هیچ کس پیشنهاد نمی کنم. خودم هم گوشی مورد علاقه ام را تا دو هفته ای نمی خرم.

منتظر نظرات شما هستم!

نظرات 1 + ارسال نظر
samira چهارشنبه 10 خرداد‌ماه سال 1385 ساعت 14:44

khabare jaleby bood . manam az akhbar shenide boodam valy nemidonestam maghaze dara enghadr dar injur mavared peiro e ghanon mishan fekr nakonam gheimata hamin ghad bemone akhe nemishe ke alaki alaki gheimato 40 darsad bord bala

مشکل همین جاست که اگه گمرک بشه ۶۰ درصد، قیمت گوشی هم خود به خود ۷۰ درصد می ره بالا. مثل ماشینای ۴۰ میلیونی که وارد می شن و واسه گمرک ۱۰۰ درصدی که وجود داره ۱۰۰ میلیون فروخته می شن! ولی فعلاْ‌سر این طرح دعواست و به احتمال ۸۰ درصد لغو می شه! چون به قول خودت مگه می شه یه دفعه قیمت دوبل بشه و اگه بخوایم رسمی تر بگیم مگه بازار این بحرانو تحمل می کنه!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد